بازاریابی حسی چیست؟
بازاریابی حسی (Sensitive marketing) به نوعی از بازاریابی اطلاق میشود که درگیر نمودن حواس پنجگانه جامعه هدف در آن مورد توجه است. در این نوع از بازاریابی با وابسته کردن احساسی مخاطبان به کالاها و یا خدمات قدمی بزرگ در جهت ایجاد وفاداری طولانی مدت در مشتری برداشته میشود.
از آنجائیکه دیگر تبلیغات سنتی پاسخگوی نیازهای مشتریان نمیباشد لذا بسیاری از شرکتها سعی دارند با بکارگیری راهبردهای مولد حسی و بیانهای حسی، به لایههای عمیقتر مغز و ذهن انسان ها نفوذ نمایند. و به خلق یک تجربه حسی ماندگار از شرکت در ذهن مخاطب بپردازند. در ادامه مقاله بازاریابی حسی، با مبنا رسانه شهر همراه باشید تا با استراتژی های حسی در بازاریابی آشنا شوید.

بازاریابی حسی با استراتژی های حسی
استراتژی حس چشایی
بازاریابی از طریق استراتژی چشایی براساس احساسات و محرکهای چشایی مانند طعم و مزه به ارائه تجربه به مشتری میپردازد. حتی اگر محصول اصلی شرکت ارتباط ذاتی با حس چشایی نداشته باشد، میتواند تجربه چشایی معناداری را ایجاد نماید. شرکتهای بسیاری وجود دارند که جهت ماندگاری و تقویت برند خود از عجین نمودن طعمها با مفاهیم برند خود بهره گرفتهاند. برای مثال کافیشاپهای زنجیرهای استارباکس با تمرکز بر روی طعم قهوه و انتقال نوعی تجربه طعم و سبک زندگی، به ارائه محصول و تصویرسازی از برند پرداختهاند.
استراتژی حس شنوایی
با توجه به اینکه حس شنوایی آخرین حسی است که در افراد از بین میرود، از اهمیت خاصی برخوردار است. موسیقی موجب تحریک احساسات خاص مشترک در بین بسیاری از افراد میشود. احساساتی که بدون نیاز به تعریف و معرفی بوسیله موسیقی انتقال مییابند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکتهای بزرگ به کمک موسیقی به ساخت هویتی قویتر پرداختهاند و برای ساخت قطعات موسیقی مختص به برند خود سرمایه گذاری مینمایند.
برای مثال آهنگهای آغازی سامسونگ و یا نوکیا همیشه در یادها ماندگار هستند. نمونه بارز استفاده از موسیقی در بازاریابی حسی را میتوانید در رستورانها مشاهده نمایید. در رستورانهای فست فود به دلیل گردش زیاد مشتری از ضرب آهنگ تند و در رستورانهای سنتی از موسیقی با ضرب آهنگ کندتر برای صرف زمان و سفارش غذای بیشتر استفاده مینمایند.
استراتژی حس بویایی
افراد از طریق بینی و سیستم بویایی قادر به درک و تجربه انواع رایحهها میباشند. بطوریکه در بسیاری از مواقع از نظر احساسی افراد را تحت تاثیر قرار داده و موجب ایجاد خاطرات طولانی مدت در انسان میشود. با توجه به ارتباط زیاد حس بویایی با حافظه افراد، شرکتها با آگاهی از این واقعیت از عنصر بو برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان بهره میگیرند. بطوریکه برند خود را با بوی خاص و منحصربفردی آغشته نموده و موجب ماندگاری رایحهی برند در ذهن مشتریان میشوند. برای مثال هتلهای زنجیرهای هالیدی در آمریکا با استفاده از رایحه و عطرهای خوشبو در اتاقها و فضای هتل موجب اقامت بیشتر مسافران در هتل میشوند.
استراتژی حس بینایی
یکی از مهمترین و پرکاربردترین عناصر حسی که در بازاریابی حسی مورد استفاده میباشد حس بیناییست، زیرا بیشترین انتقال اطلاعات از طریق چشم صورت میگیرد. ما دنیا را با چشم خود مشاهده میکنیم و از طریق این حس تجارب به مغز انتقال مییابند و ذخیره میشوند. از عناصر مهمی که در استراتژی بصری مورد توجه میباشند طراحی، بستهبندی و آرم (لوگو) محصول میباشد. در محیطهای خدمات فیزیکی و دیجیتالی نیز رنگ، نورپردازی و مضمون فضا، از اهمیت ویژهای برخوردار میباشند. به عنوان مثال دیدن لوگوی ساده و خاص مکدونالد یادآور همبرگرها و مرغهای سوخاری این شرکت در ذهن شما خواهد بود.
استراتژی حس لامسه
حس لامسه به افراد امکان میدهد تا جسمی را از طریق تماس، مانند کالا، خدمات و یا محیط درک و تجربه نمایند و از این طریق محصولات و کیفیت آنها را بسنجند. در هنگام خرید کالاهایی مانند خودرو، لوازم الکترونیکی و یا لباس نحوهی دریافت فیزیکی این محصولات بر روی احساس و درک مشتری تاثیر مثبتی خواهد داشت. در این استراتژی نشانهها و محرکهای لمسی مانند جسم یا سطوح و همچنین دما یا وزن برای محصولات و خدمات، احساسات لمسی را بیان مینمایند. جنس هر محصول هویت و ارزش برند را شفافتر نموده و بر تعامل برند و فرد تاثیرگذار است. برای مثال در برندهایی مانند فروش مبلمان، به مشتری اجازه داده می شود با نشستن روی مبل و لمس راحتی آن، با درک و تجربه حسی تصمیم گیری نماید.