آرکتایپ در برندسازی
آرکتایپ چیست: آرکتایپ یا همان شخصیت برند (Arychetype) متشکل از دو کلمه Arch به معنی کهن، اصالت و قدمت و Type به مفهوم الگو و یا نماد میباشد. ترکیب این دو کلمه به معنای کهنالگو به کار برده میشود. نظریه ورود کهن الگوها به دنیای برندسازی از سال 2001 توسط مارگارت مارک و کارل پیرسون مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.
شخصیت برند به چه معناست؟
به نسبت دادن خصوصیات و ویژگیهای انسانی به برند، شخصیت برند گفته میشود که موجب ارتباط بهتر و وفاداری مشتریان به برند خواهد شد. زمانیکه یک سازمان به دنبال شخصیتپردازی برای برند خود در ذهن مخاطبانش باشد، این عمل موجب ایجاد ارتباط عاطفی بهتر بین مشتری و برند میشود. و همچنین در ذهن مشتری ماندگار خواهد شد.
کارل یونگ با ابداع اصطلاح آرکتایپ در زمینه شخصیت بر این عقیده بود که آرکتایپها همان تمایلات ذاتی انسان هستند. با توجه به 4 نیاز اصلی بشر از ابتدا تاکنون با عناوین معنویت، میراث، ارتباط و ساختار، 12 ویژگی متمایز شکل گرفتهاند. این 12 ویژگی که هرکدام یک احساس و یا ارزش خاصی را در وجود انسان نشان میدهد، همان آرکتایپها هستند. بررسی حواس در بازاریابی، خود مقوله جذابی میباشد که برای آشنایی بیشتر میتوانید مقاله بازاریابی حسی را مطالعه بفرمائید.

در ادامه مقاله آرکتایپ در برندسازی با مبنا رسانه شهر همراه باشید تا به بررسی 12 نوع آرکتایپ برند بپردازیم.
انواع آرکتایپ در برندسازی
1-آرکتایپ برند عاشق (میل به صمیمیت)
این برند به دنبال برقراری ارتباط و احساسات میباشد و صمیمیت، لذت و بخشندگی از خصوصیات مهم آن است. در صنایعی مانند عطر و جواهرات و لوازم آرایشی مانند : Chanel ، Dior و Victoria’s Secret استفاده شده است.
2-آرکتایپ برند خلاق (میل به نوآوری و خلاقیت)
این برند همیشه به دنبال نوآوری میباشد و در معرفی یک فناوری و یا ویژگی خاص پیشگام است. از این آرکتایپ در صنایع موبایل، تکنولوژی، نرم افزار و … همچون Apple، Lego و Adobe بکار گرفته شده است.
3-آرکتایپ برند قانون شکن یا یاغی (میل به آزادی)
این برندها تمایل به انقلاب و ساختن جهانی بهتر دارند و بیزار از قوانین و انطباق هستند. در صنایعی از قبیل موتور، خودرو و لباس مانند Harley Davidson، Diesel jeans و Virgin مورد استفاده قرار گرفتهاند.
4- آرکتایپ برند حاکم (میل به کنترل کردن)
از خصوصیات بارز این برند میتوان به قدرتمند و سلطهگر بودن اشاره نمود. آنها دارای شخصیتی مسلط هستند و توانایی بالایی در تاثیرگذاری بر دیگران دارند. بیشتر برندهای حاکم در بازارهای لوکس از قبیل هتلها، ماشینها، عطرها و جواهرات مانند Rolex، Mercedes Benz و Louis Vuitton دیده میشوند.
5-آرکتایپ برند معصوم (میل به ایمن ماندن)
این برند دارای شخصیتی خوشبین، صادق و ساده است. همچنین به کسی یا چیزی آسیب نمیزند و دیدگاهی بسیار مثبت به زندگی دارد. آرکتایپ معصوم، بیشتر در برندهایی که از مواد طبیعی و ارگانیک استفاده میکنند از قبیل لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی، دیده میشود. مانند Aveeno، Dove و Whole Foods.
6-آرکتایپ برند دلقک (میل به لذت و خوشی)
این برند همیشه به دنبال خنده و سرگرمی میباشد و در تلاش است مخاطبانش را خوشحال کند و از استرس به دور نگه دارد. این برند بسیار کاریزماتیک است و همیشه شاد و جوان است. از این شخصیت در برندهای خدمات کودکان، قنادیها و تجهیزات مراسم شاد مانند M&M، Dollar Shave Club و Ben & Jerry’s استفاده شده است.
7-آرکتایپ برند حکیم (میل به درک کردن و فهمیدن)
از خصوصیات این برند میتوان به جستجوگر، حقیقیتجو و متفکر اشاره کرد. این برند علاوه بر اینکه در جستجوی اطلاعات ارزشمند میباشد بلکه آنها را با دیگران نیز به اشتراک میگذارد. این برند در موتورهای جستجو، شبکههای خبری و مدارس و دانشگاهها بکار برده میشود. مانند Google، CNN و MIT.
8-آرکتایپ برند مراقب (میل به ارائه خدمات)
این برند دارای شخصیت دلسوز و همدل است و به دنبال مراقبت و ایجاد احساس امنیت همانند یک مادر در مخاطب است. از این شخصیت بیشتر در حوزه بهداشت و درمان، تحصیلات و یا محیط زیست مانند صندوق جهانی طبیعت، Unicef، Pampers و WWF استفاده میشود.
9-آرکتایپ برند جادوگر (میل به قدرت)
این برند به دنبال ایجاد تحول و تحقق یافتن رویاهاست. تمرکز برند جادوگر بر تخیل و خلاقیت است و از نظر آن هر چیزی ممکن است و ما فقط در باورهایمان محدود شدهایم. از این برند در صنایع سرگرمی، زیبایی و سلامتی بیشتر بکار برده شده است. برای مثال میتوان Disney، MasterCard و Sony را نام برد.
10-آرکتایپ برند همه پسند یا انسان معمولی (میل به متعلق بودن)
این برند به دنبال عادی بودن و ترکیب شدن با بقیه جامعه میباشد و همچنین فراگیر و مقرون به صرفه است. از این شخصیت در برندهای روزمره مانند غذا، مبلمان منزل و لباسهای غیررسمی استفاده میشود. برای مثال میتوان IKEA، Target و Gap را نام برد.
11-آرکتایپ برند قهرمان (میل به سلطه)
خصوصیات بارز این برند شجاع، جسور و الهامبخش بودن است. این برندها به دنبال این هستند که دنیا را به جایی بهتر تبدیل کنند. از این برند بیشتر در صنایع لباس و تجهیزات ورزشی، خودرو استفاده میشود. مانند Nike، BMW و Fedex.
12-آرکتایپ برند کاوشگر (میل به آزاد بودن و آزادی)
این برند به دنبال کشف، استقلال و خودشکوفایی است و برای کسب تجربههای جدید تلاش میکند. برند کاوشگر از جهان و طبیعت لذت میبرد و از زندگی مدرن به دور است. از این برند در صنایع حوزه گردشگری، ورزشی و کوهنوردی و ماشین و آفرود بکار گرفته میشود. برای مثال میتوان از National geographic، Jeep و Patagonia نام برد.
توجه داشته باشید که استفاده از چند کهن الگو برای برندتان مخاطبتان را دچار گیجی و سردرگمی خواهد کرد و شخصیت برند شما را مبهم جلوه خواهد داد. در صورتیکه استفاده از یک آرکتایپ برندتان را بسیار قویتر خواهد کرد. در این مقاله با آرکتایپ در برندسازی و انواع آن آشنا شدید. تجربیات و پیشنهادات خود را با ما در این راستا به اشتراک بگذارید.