سفارشات خود را برای  بالا 100 هزار تومان را با پیک رایگان تجربه کنید

تفاوت بازاریابی و برندینگ

مبنا رسانه شهر / تفاوت بازاریابی و برندینگ

تفاوت بازاریابی و برندینگ

برای رسیدن به تفاوت بازاریابی و برندینگ، ابتدا باید بدانید بازاریابی چیست: بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) بصورت گسترده تعاریف بسیاری را شامل می­‌شود. ولی در لغت به فراهم کردن کالاها و یا خدمات جهت برآورده ساختن نیازهای مصرف­‌کنندگان، بازاریابی گفته می‌­شود.

در فرآیند بازاریابی استراتژی­‌ها و تاکتیک‌­هایی به کار گرفته می­‌شوند که بنگاه‌­های اقتصادی و شرکت‌های مختلف با بهره‌­گیری از آنها در تلاش جهت یافتن جایگاه مناسب برای محصولات و خدمات خود در بازار هدف می­‌باشند.

از مباحث مهمی که در بازازیابی بسیار مورد توجه می‌­باشد درک خواسته‌­های مشتری و تطبیق محصولات شرکت به منظور برآورده نمودن نیازهای مشتری است. در این راستا فرآیند سودآوری شرکت نیز مدنظر می‌باشد.

تفاوت بازاریابی و برندینگ

برندینگ چیست؟

برندسازی و یا برندینگ (Branding) به کلیه روش­‌هایی اطلاق می­‌شود که موجب ایجاد تصویر و چشم‌­اندازی از محصول، خدمت و یا شرکت شما در ذهن مشتریان و مخاطبانتان می­‌شود. این فرآیند موجب ایجاد آگاهی و وفاداری مشتری نسبت به برند شما خواهد شد تا جاییکه مشتری جهت رفع نیازهای خود برند شما را ترجیح خواهد داد.

به طور کلی برندینگ باعث خلق ارزشی مطلوب از برند ما در ذهن مخاطب شده و تمامی موارد مربوط به هویت تجاری از قبیل حس، تجربه و تداعیات ذهنی را شامل می­‌شود. در ادامه مقاله با مبنا رسانه شهر  همراه ما باشید تا شما را با تفاوت بازاریابی و برندینگ آشنا نماییم.

تفاوت بازاریابی و برندینگ

همانطور که اشاره نمودیم در بازاریابی ارتباط شرکت با افراد مورد توجه است و به دنبال راهی جهت جلب توجه مخاطب به سمت برند می­‌باشد. ولی برندسازی فراتر از ایجاد یک نام و یا لوگو خاص برای یک محصول و یا خدمت می­‌باشد. در واقع در مسیر برندسازی مشتریان محصولات و خدمات یک شرکت را درک و تجربه می­‌کنند.

در بازاریابی نتیجه کار به فروش ختم خواهد شد ولی در برندینگ شناخت و وفاداری مشتری از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. مباحث مربوط به بازاریابی استراتژی‌هایی را شامل می­‌شود که به صورت مداوم در حال تغییر می‌باشند ولی در برندینگ رویکردهای ثابت به کار گرفته می‌شود.

در این مقاله به تفاوت بازاریابی و برندینگ پرداخته شد. در ادامه می‌توانید از دیگر مقالات مرتبط با حوزه بازاریابی و برندینگ بهره‌مند شوید.

سبد خرید